Historien om Seba
At arbejde med mennesker – også efter sprogskolen
Seba smiler på den anden side af bordet. Det er flere år siden, hun sidst var på skolen, men receptionisten genkender hende med det samme. Det samme gør en forbipasserende underviser. Seba er her for at fortælle, hvordan det gik efter sprogskolen.
Seba kom til Danmark som syrisk flygtning i 2015. Hun kom i integrationsprogrammet og startede på sprogskole. Hun husker det som en forvirrende tid, hvor hun skulle ind i et helt nyt system, og samtidig fik hun et helt chok. Før var hun lærer i Syrien og med en del erfaring, men i Danmark skulle hun starte fra nul. Her var hun ikke lærer.
Hun fik dog efter et halvt år arbejde ved asylcenteret i Haderslev i engelsk og matematik, og hun mærkede, hvor godt det var at arbejde. Integrationsydelsen var lille, så hun blev hurtigt motiveret til at søge mere arbejde. Også selvom det var hårdt at balancere det med aftenhold på sprogskolen.
Men hvad var mulighederne? Hendes jobkonsulent, Stefan, præsenterede hende for muligheden for IGU eller VUC. Hun havde svært ved at vælge, så han gjorde det for hende. Hun kom på IGU, hvor hun kom ud og arbejde på Bakkeskolen i Kolding, samtidig med hun gik i sprogskole og blev undervist i at være undervisningshjælper.
Og hvad skal man så? Seba valgte at læse til pædagogisk assistent. Det var hårdt. Hun var lidt ude og arbejde i en børnehave, men hun kunne mærke, at det ikke var hende. Som ledig kom hun på AMU-kursus, hvor hun tog taxa- og handikapbuskørekort. Så havde hun noget at falde tilbage på, fortæller hun. På sin sidste dag på DEKRA fortalte hendes veninde, at hun havde set, at der var et bofællesskab til ældre og handicappede, der søgte medarbejdere. Hun fik søgt jobbet samme dag, og efter en jobsamtale fik hun jobbet.
Jobbet passer Seba godt. Hun kan arbejde med mennesker og udvikle dem, samtidig bliver hun udviklet via arbejdspladsens KRAP-kursus. Hun er desuden årligt gæstelærer for et hold pædagogiskassistentstuderende til et valgfag i ”Arabisk i pædagogisk praksis”. Det handler både om at kunne nogle enkelte gloser og om at kunne forholde sig til kulturmødet, når man møder arabisk kultur enten i dagpleje, børnehave eller SFO.
I fritiden arbejder Seba frivilligt. Tidligere var det både i et projekt om svømmetid til familier og børn samt tværkulturelle arrangementer i missionshuset, men nu er det mere som bestyrelsesmedlem.
Hvad fik Seba med fra sprogskolen?
Seba griner og kigger på sin gamle lærer. ”Du blev sur på mig,” fortæller hun, ”du sagde, at hvis du ikke stopper med engelsk, Seba, så lærer du aldrig dansk. Og du havde ret.” Vi griner lidt. Læreren kan faktisk ikke huske det men er da glad for, at røflen virkede.